Friday, March 23, 2012

Our experience of febrile fits...


DIAPER CLUTCH HAS BEEN RESTOCKED.


kalau nak di ikutkan hati,saya tak nak tulis pasal ni.kalau boleh saya xnak ada sedikit pon memori pasal situasi ni.saya nak lupakan semuanya.tp tak boleh.saya kena face reality that it might happen again until he is 6 years old(from medical advise).But I pray that the 1st time will always be the first and only one.no more febrile fits after this.

Hari Selasa,20 March 2012

Ilyaas batuk2 sejak pulang dari melaka.tgh malam dia batuk sampai termuntah.jd start bg ubat batuk.rs badan suam2 kuku.bangun pg,dah xdemam tp masih batuk.Ilyaas aktif dan ceria sprti biasa.hantar ke nursery.pukul 3ptg ambil Ilyaas dr nursery,dia dah demam.muka tired je.balik rumah bg dia mkn ubat demam dan terus ke ipoh utk jumpa liza.balik dr ipoh,ilyaas tido dlm kereta,  sampai rumah lap2 badan dia.suhu dah tinggi masa ni dah 39+ dah.bagi makan.dia poo-poo sambil makan dan muntah balik sebab batuk yang kuat.tp masih main2 sambil makan tu. basuh poo-poo dia. salin baju.tarik/kejang/sawan tiba2 berlaku!

Tanda-tanda tarik/sawan/kejang ialah:-

1. Tiba-tiba mata hitam ke atas...
2. Kaki dan tangan jadi kaku/keras/terketar-ketar
3. Mulut tercungap-cungap (sebab mengalami kesukaran untuk bernafas)
4. Kepala di dongakkan ke belakang 
5. Kulit menjadi pucat dan beransur-ansur biru 

Dalam keadaan yang sgt cemas, saya terus ajak husband rush ke hospital. Memang saya langsung tak ada pengalaman melihat baby kena kejang/tarik ni. Dan saya mmg tak pernah membaca cara-cara nak handle baby dalam situasi macam ni. I have no idea at all yang Ilyaas waktu tu kekurangan oksigen! Ya Allah...tak mahu saya bayangkan keadaan anak kesayangan saya masa tu.  Sampai saja ke Hosp.Batu Gajah, kami straight ke bahagian kecemasan dan saya terus berlari masuk ke kecemasan. Ilyaas masih lagi dalam keadaan tarik/kejang/sawan pada waktu ni. Tempoh masa Ilyaas kena febrile fits ni ialah almost 6-7 minutes. Di wad kecemasan, Ilyaas diberikan bantuan oksigen serta merta dan injection di paha untuk mengurangkan kesan febrile fits tu. Sepanjang tempoh bantuan oksigen diberikan saya berada di sisi Ilyaas. Oksigen diberikan for about 30-40 minutes sampai oksigen level Ilyaas dah stabil baru saya dibenarkan untuk dukung dan breastfeed dia. Darah juga diambil untuk lab test, khuatir ada jangkitan kuman pada otak etc. Kemudian, kami bertiga naik ambulance untuk dihantar ke wad kanak-kanak yang sedikit jauh dari jabatan kecemasan tu. It's already 10pm time admitted to ward. Husband balik rumah untuk ambil keperluan saya dan Ilyaas dan juga makanan untuk saya (belum dinner lagi). Almost 12am baru habis makan dinner (tu pon paksa makan supaya ada susu utk Ilyaas minum malam tu). Husband balik rumah sebab kami di wad kelas 3.hanya ibu je dpt tunggu.
Ilyaas on his first night in the ward. Masa ni bagi semua ubat dia ok je,
 sebab dia dah terlalu penat dan lali kesan dari suntikan untuk kurangkan febrile fits dia tu. Malam 1st ni Ilyaas di-drip kan air masuk melalui jarum di tangan dia tu. Suhu stabil sepanjang malam, tp lebih kurang pukul 4 pagi, suhu naik balik.
Saya terus panggil nurse dan ubat di masukkan melalui punggung Ilyaas untuk segerakan proses penurunan suhu. Tong oksigen pun segera ditempatkan di sebelah katil Ilyaas untuk waktu2 kecemasan.
Allah saja tahu perasaan saya waktu ni...=(
Hari Rabu, 21 Mac 2012
Seperti yang diceritakan pada captions gambar di atas, itu antara kejadian yang berlaku pada 21 mac. 
Pagi around 9am, bila doc round ward, doc tengok suhu Ilyaas dah stabil, menyusu pun ok, dan mula aktif balik, water drip dicabut. Jadi Ilyaas lebih bebas untuk kesana kemari. And senang umi nak dukung Ilyaas bawa pusing2 ward. Antibiotik dicucuk melalu jarum dekat tangan Ilyaas. Masa ni satu masa yang seksa buat Ilyaas dan saya kena jadi strong. Dia akan menangis kuat sangat, sebab mmg sakit.

Ilyaas main2 atas katil

Alhamdulillah, walaupun baru kena febrile fits, Ilyaas masih aktif.
Kurniakanlah kesihatan yang sihat buat anakku, Ya Allah..Amin

Tengah buat aksi cakap phone dengan ayah.

He misses his dad so much. Nampak je ayah datang, terus excited suruh ayah dukung 

Beberapa kali jugak Ilyaas muntah pada hari ni. Boleh dikatakan every after meal dia akan muntah. Sebab dia akan batuk yang kuat, lepas nurse bagi ubat cair kahak. So, ubat tu trigger kahak untuk keluar melalui muntah. Kuatkan hati bila menghadapi keadaan anak yang kurang sihat ni  walaupun rasa sedih dan takut sgt. Hari kedua di hospital, husband datang melawat pagi around 9am, hantarkan baju extra sebab Ilyaas banyak muntah + bagi chance umi ke toilet bersihkan diri serba sedikit.. Then pukul 12.45 husband datang main2 dgn Ilyaas. Umi take turn pergi toilet. Petang pukul 5.00-7.30 pun husband datang,bawa bekalan roti dan air kotak sebab saya suka lapar. hahaha...Malam tu, Ilyaas sedikit meragam dan susah nak tidur sebab ramai budak2 lain yang menangis dalam wad tu. Hampir pukul 10mlm baru dia dapt tidur. 
Alhamdulillah sepanjang malam, suhu badan Ilyaas stabil.  Semua ok. Tapi batuk, kahak dan selesema makin menjadi-jadi. 

Hari Khamis, 22 March 2012

Hari ni, ingatkan belum boleh balik sbb Ilyaas is still on antibiotic yang disuntik setiap 8jam melalui tangan dia. But when doc buat ward round pukul 10pg, doc cakap arini dah boleh balik. But I was questioned by the doc on how to tackle situation when my baby is having febrile fits the next time (mintak-mintak takdelah lagi, Nauzubillah). Ni antara cara-cara yang dipesan oleh doctor kalau baby kita kena febrile fits:-

Top of all, ibu dan ayah kena TENANG dan JANGAN GELABAH. (tp kata doctor, anak sendiri pon, dia belum pasti dia boleh tenang)...

1. Baringkan bayi secara mengiring.
2. Longgarkan baju/pakaian bayi
3. Pastikan saluran pernafasan bayi tidak tersekat (Misalnya, kalau ada muntah, makanan etc, cpt2 keluarkan)
4. Timing tempoh bayi kena febrile fits
5.  Jangan letak sudu atau apa-apa bahan untuk prevent baby dari tergigit lidah. Kerana ianya akan menyebabkan kerosokan gigi.
6. Kalau febrile fits berulang dalam tempoh 10-30 minit antara satu, cepat2 call ambulance/bawa ke hospital.
7. Setiap kali fits berakhir, rehatkan bayi anda dan pastikan anggota seperti tangan, kaki, mata berfungsi secara normal. kalau bayi tak dapat gerakkan tangan or kaki, segera bawa ke hospital.


Alhamdulillah, lepas lunch kami pun balik rumah. Terkejut juga bayaran hospital cuma RM4.50. Sebelum ni saya tak pernah ke gomen hospital (bukan sebab tak percaya pada keupayaan gomen hospital), tp sebab masa kerja dulu company cover kalau ke Panel Hospital Swasta/Klinik..

Balik rumah saya dan husband gilir2 monitor suhu Ilyaas. Takut sangat perkara yang sama berulang. Setiap kali suhu dia naik, cepat2 demah. dan bagi ubat demam. Ramai yang pesan, kalau suhu badan lebih dari 38 degrees, cepat2 bagi ubat PCM yang dimasukkan melalui punggung. Saya belum beli ubat tu, Iallah petang ni akan ke farmasi beli ubat tu buat bekalan kecemasan. 

Akhir sekali, tujuan saya share pengalaman tidak best saya ni buat rujukan sendiri di masa hadapan dan juga buat panduan ibu-ibu kat luar sana. Lesson learnt from my experience. Semoga cerita ni bermakna buat semua.
Semoga mereka berdua sentiasa sihat 
Untuk rujukan lebih lanjut tentang febrile fits, boleh baca di website ini.

Mohon semua pembaca doakan kesihatan Ilyaas ye agar fits ini tak akan berulang lagi sampai bila-bila dan permudahkanlah urusan umi dan ayah Ilyaas nak dapatkan Master..Amin....
Dan ucapan terima kasih pada semua ahli keluarga dan kawan-kawan (yang saya sempat maklumkan melalui sms) yang telah mendoakan dan memberi kata-kata semangat pada saya sewaktu di hospital.


Published with Blogger-droid v2.0.4

18 comments:

  1. duhh,, takutnya. brapa umur anak ni? anak saya pun kerap demam 38-40 darjah. sgt2 risau.. tips rawatan tu sangat berguna. terima kasih sebab sharing.

    ReplyDelete
  2. get well soon my menantu ilyaas.
    umi ilyaas pun kuat! Alhamdulillah.
    thanks for sharing athi.

    ReplyDelete
  3. salam...ya Allah.. i baca post u, rs cam nak nangis je.. sbb terbayangkan kalo anak sendiri jadi camtu.. Alhamdulilah ilyaas dh ok skrg...

    tq for the info and tips

    ReplyDelete
  4. kesiannya ilyas, sedih pulak bila baca :(

    lps ni jgn sakit2 lagi k ilyas...

    btw thanks for the info!

    ReplyDelete
  5. masa sampai spital tu, doktor tak bagi ubat yg masuk kot bontot tu ke?terus inject peha eh?

    nasib baik ilyaas jenis lebih senang muntahkan kahak die.. kalau tak nnti kena suction lagi kesian tgk..

    ReplyDelete
  6. Myluv - Syl ..
    anak i umur 11 bulan 3minggu masa kena.ahad ni dia cukup 12 bulan.haah mmg takut..tp kena tenang pasni.ur welcome

    ReplyDelete
  7. ♥ balkidz_hunny ♥

    thanks mak mertua..ni dah memanjat sana sini.naik basikal dalam rumah sibuk tolong kat dapur dah.tp still nmpk restless some time.

    ur welcome dear

    ReplyDelete
  8. sOrAnG-SoRaNg pUn Ok

    tula..doa2 la pasni dah tak jadi lagi.mmg kena monitor..n yup thanks Allah , Ilyaas dah ok now..
    ur welcome

    ReplyDelete
  9. ~ NANA ~
    kak ana, mmg sedih tp kena kuatkan hati.alhamdulillah xde major effect..
    ur welcome

    ReplyDelete
  10. Jannah The Nanny

    yup terus inject paha..sbb masa tu ilyaas masih dalam keadaan tarik...mulut dah biru masa tu, cpt2 bagi oksigen..ya allah, xnak bayang kan masa tu...

    ReplyDelete
  11. This really helpful umi ilyas..tak pernah trfikir lgsung psl sakit mcm ni blh kena kt baby..neway thx alot for sharing..seriously this thing never across my mind..huhu..trma kasih sbb sekaligus membuka mata saya :-)

    ReplyDelete
  12. Sufi Al-Arshadiy
    Alhamdulillah u found it useful and informative ..
    betul, kadang2 kita tak terfikir perkara mcm2 ni..tp skrg kena ready..

    sama-sama

    ReplyDelete
  13. athi..terkejut aku bace..aku doa tk jadi lg kt ilyaas..insyaAllah ilyaas sihat2 je lepas ni..aminnn...

    u're a strong mother athi..tke cre ok..

    ReplyDelete
  14. Kme, thanks for the prayers.
    semoga perkara ni tak terjadi kat alisha jugak

    ReplyDelete
  15. Kak ana baru baca post ni. Tak tau pulak serius macam ni..quiet suprise.alhamdulillah semua dah ok.kalau orang lain pun mesti panik

    ReplyDelete
  16. i have the same experience. Both my sons kena sawan. Yang paling menakutkan was yang adiklah. 2 kali kena. Allah je yang tahu perasaan kita masa tu. Sekarang ni pun, berjaga2 bila dia demam, takut the same thing happen again.

    ReplyDelete
  17. kak Ana (cuzin): haah, masuk ward. usually kalau first time mmg akan admitted. hopefully there is no more after this. rasa bagaikan gugur jantung bila terjadi mcm tu..

    ReplyDelete
  18. Kak Noni: yeke, tula kan. ibu2 yang pernah berpengalaman je akan paham perasaan ni

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...