Monday, February 11, 2013

Bersalin di Pusat Perubatan Ar-Ridzuan, Ipoh

Nak share pengalaman menjadi pesakit di Pusat Perubatan Ar-Ridzuan, Ipoh masa melahirkan anak kedua.
Klik sini untuk pengalaman bersalin di PPAR

Antara banyak-banyak sebab kenapa sy sgt berpuas hati dgn perkhidmatan kat hospital ni ialah:-

Pendekatan Islamik
- Di setiap bilik/ward, labour room/ruang menunggu, ada speaker. Setiap kali waktu solat, pasti kita ada dengar azan berkumandang. Termasuk ketika di labour room. Rasa tenang dan memberi semangat pada ibu yang tgh sakit nak melahirkan.

- Setiap pagi, akan ada bacaan doa dan surah-surah lazim dibacakan. Doa yg dibaca memohon Allah sembuhkan penyakit para pesakit di pusat perubatan ni.

- Ubat-ubatan yang di bekalkan, mempunyai label peringatan " Baca Bismillah sebelum mengambil/makan ubat ini" dan kata-kata " kita hanya berusaha, Allah yang menentukannya".

- Ketika hendak melahirkan baby, doktor (Dr.Raoofah in my case), serta nurse2 di labour room sama-sama menyebut Allahuakbar berkali-kali. Tambah memberi semangat dan keyakinan pada ibu yang tgh sakit nak melahirkan.

- Sejurus selepas baby lahir, pihak hospital dah sediakan buah kurma untuk ayah baby tahnikan. Sy ada bawak buah kurma sendiri, tp tak digunakan pun sbb husband ckp nurse dah readykan masa husband nak azankan baby.

- Dekat setiap bilik ward, ada poster apa yg perlu dilakukan mengikut islam. sebagai peringatan kepada ibu bapa yg dpt baby baru dan juga kepada para pelawat.

-Semua nurse di sini memakai hijab dan menutup aurat.

Layanan Baik
-Sewaktu pemeriksaan rutin, setiap pertanyaan daripada pesakit dilayan dgn baik oleh nurse dan doktor. mahupun petugas di kaunter. Sepanjang 3kali check up di sini, saya sgt berpuas hati dgn layanan yg diberi.

-Sewaktu di labour room, sekali lagi saya mendapat layanan first class dari midwife bertugas. Bila nak buat sebarang pemeriksaan, midwife akan minta izin sy dulu. pastikan sy dlm keadaan selesa baru jalankan pemeriksaan. Sepanjang sakit contraction, midwife pastikan sy selesa. Alat CTG juga dibuka bila jantung baby mmg dlm keadaan stabil utk pastikan sy lebih mudah nak mengiring ke kiri atau kanan sewaktu sakit.

- Midwife dan doctor juga mengajar teknik2 pernafasan dan ingatkan saya cara yg betul. Untuk pastikan proses kelahiran yg smooth. Pujian jugak diberikan bila saya lakukan pernafasan dan peneranan yg betul.

- Sewaktu di OT, nurse sgt membantu semasa sy sakit dan semasa bius hendak dicucuk. Doc bius pon bagi layanan yg baik dan tak gesa2 pesakit.

Ruang bilik memuaskan















Ni bilik saya. Room 401. Single room.Toilet besar dan luas. Charge bilik cuma Rm100 per night. Single Deluxe Rm120. Kalau sharing room RM80.

Gambar kat nursery baby saya tak sempat ambil. Tapi nursery tak la besar. mungkin muat dlm 8-10 baby pada satu masa. Ada satu incubator sekiranya baby lahir tak cukup bulan atau ada masalah pernafasan etc.

Lokasi
Pusat perubatan ni terletak di Greentown, Ipoh. Just 5 minutes drive from Hospital Besar Ipoh. Jadi, saya tak risau sekiranya ada sebarang komplikasi, InsyaAllah cepat untuk sampai ke hospital besar yg ada wad NICU dan segala kelengkapan lain. Parking juga banyak. Berdekatan dgn Greentown Mall. So, husband boleh cari2 barang keperluan di situ. banyak kedai makan di sekeliling pusat perubatan ni.


Bayaran
Alhamdulillah. Seingat saya, bayaran di untuk check up dan bermalam di wad untuk kes melahirkan anak secara czer di pusat perubatan ni adalah paling murah compare dgn mana-mana hospital swasta. Kos untuk check up dgn scan RM70-80, check CTG dgn RM40, Scan 2d sahaja RM30, Bersalin normal (pakej bilik single) RM1500 (termasuk penggunaan pain killer etanox dan pentadine), Bersalin czer (half bius) RM3000.
Pakej bersalin termasuk penjagaan baby di nursery dan bilik single.

Free Gift(s)
Sewaktu admission, akan dapat one pack of toilettress. termasuk fork n spoon. Baby and Mummy plak akan dpt newborn and new mummy pack. Ada susu Novalac. pampers, wipes, informative brochures, dettol etc.  Experience sy di KPJ, no free gift at all.




























Untuk info lebih details pasal PPAR, boleh visit fb or website PPAR


23 comments:

  1. after delivery, i just wondering, ada nurse dtg bwk abby and ajar cara nak breastfeed for first time tak? TQIA

    ReplyDelete
  2. Sy pon 2 ank bersalin kt ar ridzuan..mmg terbaik..ms tu hosp bngunan lma..insyaallah no.3 nih kt bangunan br

    ReplyDelete
  3. masa bersalin ank second d kpj ipoh dpt free gift. best pulak bila bc ada tmpt bersalin cmni. anak ketiga try kt cni plk la. ha2 ketiga tu..tq sis for the info.

    ReplyDelete
  4. Saya pun bersalin di alridzuan. Mmg best dan berpuas hati. Dr raofah jugak =))

    ReplyDelete
  5. Alhamdulillah semasa saya brsalin d AR mmg puas hati....rasa xtakut semasa d labour room nurse sentiasa teman kn saya dan mnjaga sy....tkasih.

    ReplyDelete
  6. Puan.. kalau blok bersalin di situ perlu register awal ke?

    ReplyDelete
  7. Puan.. kalau blok bersalin di situ perlu register awal ke?

    ReplyDelete
  8. Salam.what if kita direct ke arridzuan time nk bsalin...?without booking date n doc....depa terima x?

    ReplyDelete
  9. mak saya ada cadangkan survey untuk deliver di pusat perubatan ni, lepas bace komen ni rsa senang hati je sbb skrg ni kandungan stil songsang (30 weeks) maybe nak kne czer..hope for normal delivery..

    ReplyDelete
  10. Arridzuan mmg terbaik.sy deliver 2013 dgn doc raoofah jugak but next time nk cuba kt klinik doc raoofah sendiri.kwn sy ckp best kt sana.doc raoofah pun dh x dgn arridzuan lg dh

    ReplyDelete
  11. salam sis...ni harga tahun 2013 kn..tahun 2015 ni harga still same lg ke

    ReplyDelete
  12. Salam sis.. layanan di ppar mmg ok la ye??
    Sy dr k.l. pertama kali dtg ipoh tgl diuma mertua. Plan bersalin di ipoh.. so far da g 1klinik di ipoh. Nama dirahsiakan... layanan sungguh mengecewakan. Org kt slalu layanan di GH mcm nak tak nak.. bt sy experience di klinik ni. Walaupun sy byr kos dkt2 rm100.. for Monthly check up..
    Skrg bc entry sy plan nk g ppar.. i shaAllah hrp sgt staf2 respect patient dan jwb soaln dgn sopan tanpa melukakan ati dan kasar..

    ReplyDelete
  13. harga 2016 pun still 1500 jugak ke sis ?

    ReplyDelete
  14. Price in 2016 pun still sama lagi ke RM1500 for normal birth ?

    ReplyDelete
  15. Kos czer tu mmg mcm tu ke? Atau akan lebih?

    ReplyDelete
  16. Kos untuk 2017 bersalin normal RM3000 kalau czer start RM5000 ke RM9000..
    ini info yang sy dapat dri ppar..

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...