Monday, November 23, 2015

Cat Rumah dan Upah Cat + Cuci Rumah

Assalamualaikum semua, 


Bila dah siap buat wiring rumah, nak kena cat balik tempat2 yg dah ditebuk oleh wireman untuk buat looping suis, looping lampu dan sebagainya. Plan asal nak pakai warna cat yang sama je dengan apa yg pemaju dah sediakan untuk jimat kos. 

Kami berdua memang tak sempat nak mengecat. Dengan kerja nya lagi, n tengah2 bulan 11 aritu asyik outstation je. So kitaorg hire pekerja indonesia yg memang bekerja kontrak kat taman perumahan tu untuk cat almost the whole house (kecuali bahagian yg tak kotor/tak de buat wiring) dan basuh/cuci rumah yg memang penuh berhabuk kepada keadaan rumah yg bersih dan boleh diduduki. 

Pada asalnya, kitaorg target harga mengecat dan mencuci satu rumah teres 2 tingkat dalam RM500-700 je. Bila tanya harga from pekerja Indonesia ni, dorang letak RM2000. Memang terkejut gila la. 
Then I call my dad inform and tanya opinion dia, my dad cakap murah sebab dia pun pernah upah orang cat bahagian ruang tamu rumah je dah RM300, apatah lagi kalau nak cat serumah + cuci sekali kan. 

Consult abg ipar jugak, pon cakap murah dan berbaloi. 
I baca 2-3 blog, ada yg mentioned kos cat rumah oleh kontraktor cina untuk rumah teres setingkat pun dah makan RM2000. Jadi untuk rumah teres 2 tingkat kos RM2000 untuk cat and cuci kira dah berbaloi. Tapi banyak kot RM2000 tu, memang sebelum buat keputusan setuju kitaorg recalculate balik bajet yg ada. Kalau tak lari bajet jauh sangat.

Lepas negotiate dengan pekerja indonesia tu, kami dapat tawar RM1600. sebab tak perlu pun cat bahagian luar rumah, dan tangga + siling. So dapat la kurang sikit. I siap buat agreement lagi, ada signature kedua-dua pihak pekerja dan pemilik rumah untuk elak dari kena tipu atau I menipu dorang. Alhamdulillah, dorang buat kerja cepat dan kemas dan I memang puas hati hasil dorang cat dan bersihkan rumah tu. Lega satu bab. 

Untuk jenis cat pulak kami pilih beberapa jenis cat dan warna yg berbeza ikut ruang. 


Nippon Q-Glo series warna Whisteria White untuk ruang tamu dan ruang makan. 
Whisteria white ni menghasilkan warna yg sangat lembut, ala-ala lilac. 
Very light purple. dan seindah namanya lah, dia memang glo. yang paling I suka, cat dia kemas, tebal and dapat cover segala kerosakan pada dinding. ada comot2 kat dinding pon boleh dilap . 
Harga dia pon boleh tahan la.
RM99 per 5liter.
Mesin yang bancuhkan, ikut adunanan dalam computer. 



Untuk bilik tidur pulak kami pakai 3 warna berbeza. Tapi pakai brand Colourland je. Sebab lagi murah. Nampak tak muka excited Imani pilih warna untuk bilik dia.
imani bilik Hibiscus-purple mcm sofia the first.
Ilyaas pilih Drama- biru. 
Untuk my bedroom pulak Antique Rose. 




Bahagian dapur, bilik tetamu, ruang keluarga dan one wall dalam setiap bilik tidur (yang akan dipasang build-in wardrobe) kami guna cat asal yang pemaju dah guna. Mintak je code cat daripada pemaju and kita beli sendiri. Yang ni pakai Nippon Super Matex Merry White. Sedikit kekuningan ala-ala cream cair warna nya. Pun saya suka sebab ada habuk or leka kesan2 kabinet/almari kat dinding boleh je lap dengan kain basah. memang sgt suka dengan cat brand Nippon. Mahal sikit tapi berbaloi. Untuk brand Colourland pun ok je, provided dinding tak de apa2 masalah. 

Kalau dinding bermasalah, jadi mcm kitaorang ni la.

Nampak tak tompok2 putih mcm kena kulat tu. 
Disebabkan keadaan simen tak sekata lepas buat wiring. 
And paling teruk kat bilik Ilyaas, bila bilik tu pernah mengalami kebocoran teruk sebelum ni, dinding jadi basah dan lembap. Walaupun pada luarannya nampak dah kering, tapi memang ada wap air dalam dinding, bila cat keluar tompok2 putih. Untuk selesaikan masalah ni, kami kena beli wall sealer. Disebabkan pekerja2 indonesia ni kerja laju sangat, dorang dah siapkan guna cat colourland ni pada bilik2 tidur. So dorang kena kikis balik cat pada bahagian bertompok2 dan sapu wall sealer dulu. Tunggu wall sealer kering baru sapu cat bewarna semula. 

Masa kejadian ni berlaku, I dengan husband betul2 rushing sebab nak balik Terengganu, pastu gi Shah Alam ada meeting then gi Bukit Tinggi ada fieldwork and patah balik ke KL, husband ada workshop plak. Seminggu lebih tinggalkan rumah. But tawwakall kepada Allah SWT je. Berat nak tinggalkan rumah pada pekerja2 indonesia ni, tp I yakin dengan rancangan Allah. I balik Terengganu melawat parents in law dan berkelana untuk tujuan kerja, InsyaAllah rumah dan harta benda dibawah lindunganNYA walaupun ada orang tak dikenali akan keluar masuk rumah untuk buat kerja2 mengecat dan membersih. 

Setiap hari I akan call atau sms or whatsapp dengan pekerja indonesia tu tanya update. Beli cat baru pon mintak tolong org kedai cat deliver kan ke rumah and pekerja indonesia ni tolong amikkan. 
Alhamdulillah, Allah pertemukan dengan orang yang baik2 , dapat menolong dalam saat kita perlukan. 




Ni warna bilik tidur I. Antique Rose. Asalnya both husband and I minat warna lain tp takde stock. 
Malas nak beli cat bancuhan komputer sebb lari bajet :d

Nippon Matex Merry White tu pic bawah dinding warna kuning. 
Nippon Q-Glo gambar bawah dinidng belah kanan. 


Akhirnya, lepas 8 hari away from home, kami singgah rumah, lega dan puas hati rasa. Rumah dah bersih dan cat pun semua dah siap, kemas dan semua masalah cat dapat diselesaikan. 
Kami bayar penuh kepada pekerja indonesia yg byk tolong tu jugak.
Masalah atap bocor pun dia tolong settlekan. makasih mas mas semua.
Jasa kalian ku kenang dan kubayar dengan wang...huhuhuhu...

Syukur jugak Allah bagi rezeki lebih nak hire orang lain tolong cat dan bersihkan rumah. Kalau nak buat sendiri, entah bila siapnya. dengan keadaan I yg tak berapa nak larat 2-3 minggu ni.. 


35 comments:

  1. take care fathiyah! don't overwork yourself.. :)

    ReplyDelete
  2. boleh hubungi saya khairul 012-9457682..kerja2 mengecat siap cat tak sampai rm2k..boleh whatapps saya utk lihat hasil kerja..cover semua area..termasuk kerja2 renovation

    ReplyDelete
    Replies
    1. +60 12-945 7682 Khairul, saya harap encik/puan tidak hire dia work for renovation..dia lari tanpa dapat dihubungi dan tidak menyiapkan rumah saya ..terbengkalai begitu saja setelah mendapt 50% duit upah.. kerja nyer juga tidak berkualiti..cincai...

      Delete
    2. Encik/ Puan Anonymous, bole email saya berkenaan hal ni? aryany.abrahim@gmail.com

      Delete
  3. Upah cat dalam rumah berapa,rumah teres 1 tingkat,cat tuan rumah blikn hanya sapu cat sahaja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Area mana tuan kalau area selangor rm 1100 je tuan..ni contact number sy 0172971174
      Tergantung rmh tepi kerumah tengah ..sekli cat grill dan pintu

      Delete
  4. Butuh org pekerja cat call whtsapp number ni 0172971174 ..kerja kmi tkkn kecewakn hati owner dgn harga berpatutan

    ReplyDelete
  5. Butuh org pekrja cat 0172971174

    ReplyDelete
  6. blh bagi contact number tukang cat ni x..tq

    ReplyDelete
  7. Untung Seguni Rugi Segunung. Sebelum disusukan orang luar fikirkan nasib NEGARA kerana tindakan seperti inilah penyebab kemerosotan ekonomi yang yang mana aliran tunai dibawa keluar oleh warga asing tanpa ada tukaran balik dan mereka tidak membayar cukai pendapatan kepada negara ini. Harga RM2k yg ditawarkan utk upah mengecat dan cucian secara mannual lebih kurang sahaja dgn kontraktor tempatan samada dari bangsa Melayuke, Cinake atau India. Ruang tamu ayah puan sebenarnya dikenakan dengan harga lump sum sebab kecil sekiranya luas maka kontraktor akan caj mengikut sq.ft. lebih kurang RM1.60 ke RM1.80 sq.ft. Maaf sekiranya tersinggung dengan penyataan saya. Bantulah Negara demi kesejahteraan generasi akan datang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nowadays bro..orang dah x pikiaq gitu dah..janji rumah aku lawa..kos murah...nak wat guaner dehhh...

      Delete
  8. Ada sesiapa berminat nak cat dgn harga budget anda bole contact kami 0163204346 atau 0169676457 bole cari di facebook : cat rumah budget https://www.facebook.com/acacatrumah

    ReplyDelete
  9. Saya menyediakan perkhidmatan mengecat rumah luar dan dalam. Xperlu kepakaran org2 indon .. insyallah harga termurah dipasaran. Call / wassap

    Shah
    0172400207

    ReplyDelete
    Replies
    1. area mana tu ye?sbb sy ade satu rumah teres setingkat untuk dicat luar/dalam..boleh wassap 0132200360

      Delete
  10. Saya menyediakan perkhidmatan mengecat rumah luar dan dalam.termurah dipasaran. Call / wassap 0179222340
    Shajril

    ReplyDelete
  11. Saya menyediakan perkhidmatan mengecat rumah luar dan dalam.termurah dipasaran. Call / wassap 0179222340
    Shajril

    ReplyDelete
  12. yg letk hrga 1k satu umah...tolong jgn jth kn rate... dh xder job sgt ke.. kena umh bru boleh la ko berbual... kena umah dah ada isi...fikir pakai otak bos2...

    ReplyDelete
  13. cat rumah, potong rumput serta kerja-kerja pembersihan,pasang tie, boleh hubungi saya 01131519056 din sungai buloh

    ReplyDelete
  14. Saya cdg nk cat atap genting.
    Rasanya brpa upahnya..rumah ukuran 28x70 kaki persegi

    ReplyDelete
  15. Salam..Fathiyah..boleh bg no tkg cat tu...area melaka sy ni..whatsapp me 0197272311

    ReplyDelete
  16. Salam. Minta izin puan rumah. Saya perlukan khidmat mengecat rumah di Shah Alam. Boleh contact 0163288878/0186682788.Terima kasih.

    ReplyDelete
  17. Salam fathiyah... boleh share no Tukang cat u tu?wasap no 0192756100 erma.. tq

    ReplyDelete
  18. Sebarang kerja renovation, plumbing, wiring dan cat rumah boleh hubungi Razak Esa 019-5152991 (ikhlas jujur bakti services) syarikat bumiputera area kajang bangi dan sekitarnya.

    ReplyDelete
  19. Sila hub.0166326702.
    Cat atap luar rumah dalam..
    Boleh wathsap saya

    ReplyDelete
  20. Salam..
    Saya menyediakan perkhidmatan mengecat rumah.
    Atap.luar.dalam.boleh buat.
    Whatsap saya.0166326702

    ReplyDelete
  21. Renovation, tiling, mengecat, concrete ... bole hubungi saya utk sebutharga ... tidak perlu duit pendahuluan, bayar ikut progress ... 0136255076 (Selangor/Kuala Lumpur)

    ReplyDelete
  22. https://www.facebook.com/acacatrumah/
    Cat rumah budget

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...