Monday, June 22, 2015

Entry terakhir buat Zarifa ku sayang [Al-Fatihah]


Assalamualaikum wbt kepada semua pembaca blog ini, 


Pertama sekali, saya nak mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih bagi kepada kalian semua atas doa yang pernah dititipkan buat bidadari syurga kami, Nur Wafiatul Zarifa binti Abdul Muhaimin melalui entry2 yang pernah saya tulis berkaitan Zarifa di dalam blog ini #Zarifa ku sayang #Edward Syndrome.

Sesungguhnya, setiap yang hidup pasti akan kembali. 

Zarifa, puteri kesayangan kami sekeluarga telah kembali ke rahmatullah pada hari Jumaat, 2 Ramadhan jam 11.35 malam pada usia 2 thn, 4 bln dan 12 hr. Saat mengetahui berita pemergian Zarifa, saya baru hendak mula lelapkan mata. Baru selesai tidurkan putera dan puteri saya, Ilyaas dan Imani. It was about 11.50pm when we received the call. Saat dengar telefon suami berbunyi, hati memang yg sejak dari awal petang sudah tidak sedap makin rasa sesak. Betul lah, Zarifa telah tenang kembali menghadap Allah Swt. 

Apatah lagi, sejak dari solat Isyak pada malam 2 Ramadhan itu, air mata saya senang jatuh, terbayang2 wajah2 orang2 yg saya sayangi dan telah pergi meniggalkan dunia ini... Doa terakhir saya malam itu dalam solat hajat untuk Zarifa minta Allah permudahkan dan ringankan kesakitan Zarifa........Allah makbulkannya... Doa kami sekeluarga buat Zarifa waktu itu... 

Tapi, ada sedikit ralat nya hati saya masa tu, sebab saya tak sempat berjumpa Zarifa seperti yang dirancang. Patutnya, kami akan bertolak ke Shah Alam untuk melawat Zarifa di hospital selepas sahur 3 Ramadhan. Saya beberapa kali menyuarakan keinginan kepada suami untuk terus ke Shah Alam selepas waktu bekerja pada 2 Ramadhan tersebut. Namun memandangkan suami sedikit keletihan, kami stick to the plan untuk ke sana pada 3 Ramadhan. Ya Allah, semuanya telah ditetapkaMU. 

Memang sudah begitu tertulis di luh mahfuz. Zarifa pergi di pangkuan ayahnya sendiri, abang ipar saya yang sangat tabah dan redha dengan ketentuan Allah Swt. Ibu bapa mana yang tak sedih . Kehilangan anak adalah kehilangan yg paling teruk di dunia ini. Tapi, Abg Min dan Kak Ezri sememangnya orang2 terpilih untuk melalui ujian ini. They are very strong indeed to face this obstacles. Pasti ada air mata yang tumpah akibat kesedihan, tpi kecekalan hati mereka menerima ujian Allah ini sejak dari kelahiran Zarifa memang sangat mengagumkan saya, dan semua yg mengenali mereka. 

Sedikit mengenai kelahiran Zarifa... dilahirkan pada 7 february 2013 di hospital pantai, bangsar. 
Disahkan menghidap Edward Syndrome (Trisomy 18) selepas beberapa hari kelahiran bersama complication jantung. Doktor mengjangkakan Zarifa hanya mampu hidup selama 5-15 hari sahaja. Namun, berkat doa dan kasih sayang, Zarifa berjaya keluar NICU pada usia sebulan. 

Sejak itu, berulang alik ke hospital adalah rutin Zarifa and her parents. As time pass by, kami sekeluarga happy that Zarifa still survived despite her sickness. 

Memang Zarifa tak membesar seiring usianya, disebabkan edward syndrome yg Allah anugerahkan pada dia. Tapi Zarifa sangat cerdik. She managed to recognize everybody in our big family. Tempoh 2 tahun yang Allah berikan untuk bersama Zarifa, kadang2 saya secara jujur lupa yang Zarifa was a special baby. Zarifa ialah anak susuan saya (adik susuan Imani). We celebrated her 1st birthday together, and her 2nd birthday together too . earlier this year. Can read her birthday stories here, here and here




I love you just the same as I love my own daughter. 
Thank You Allah for giving the chance for part of me to be her flesh and blood. 
Terima kasih juga kepada Abg Min dan Kak ezri atas keizinan membenarnkan Zarifa minum susu athi. dan keizinan pada athi berada pada setiap langkah pengurusan jenazah Zarifa tempoh hari. 
Semoga Zarifa lebih tenang dan tak merasai sebarang kesakitan lagi di sana. 

Syukur, diberi kesempatan menjirus air mandian terakhir Zarifa. Ingat lagi, kalau ada peluang, setiap kali ke Shah Alam, pasti saya minta izin kak ezri atau abg min untuk take chance to mandikan Zarifa. Suka dia main air, sambil bersembang dengan saya. 
Saya siapkan dia wangi2, potong kuku, pakai lotion dan sebagainya. 
Pretty baby is in better place now. I'm sure she smells a lot more better than the smells of lotion and baby bath. 

Menurut kakak ipar saya, Zarifa berbau seperti Hajarul Aswad, batu syurga. 

MashaAllah, memang Zarifa dijanjikan syurga abadi. 





Arwah Zarifa bersama adik beradiknya. The fantastic four!
Zahra, sesungguhnya umi athi kagum dengan Zahra. at a very young age, Zahra dapat memahami semua yg berlaku dan sangat redha dengan kehilangan adik kesayangan walaupun pada mulanya Zahra nampak seperti tak faham, mungkin ingatkan Zarifa was still sleeping as usual. 

Memang Zarifa nampak macam tengah tidur. Cantik. Macam barbie doll. 
Prettier than usual. 


 Zarifa as a kakak kepada Zafira. Memang nama mereka dekat2... sengaja di pilih nama yg hampir sama. Zafira,they are 2 yrs old different btw. Alhamdulillah jugak kepada Allah kerana kurniakan adik kepada Zarifa... Menjadi penguat kekuatan ibu bapanya. Setiap yg terjadi ada sebabnya..



Senyumanmu yang sentiasa terpahat dalam hati sanubari kami semua. 

*kuatkan hati untuk habiskan entry terakhir buat Zarifa ini* 

Menatap gambar2 ini buat hati jadi fragile kembali. Saya dah janji tak nak lagi menitiskan air mata buat anak syurga ini. She is now resting and waiting for her parents in front of Jannah. 

Allah and Malaikat are always with her now. 







Our last meet up, last picture together, 4 June 2015 




Usai majlis pengkebumian bidadari syurga, tiada bacaan talkin di bacakan, kerana anak kecil ini tidak mempunya setitik dosa pon.. Hanya doa sebagai peringatan dan tazkirah kepada semua yg masih hidup.. antara bait-bait doa yang masih saya ingat


" Ya Allah, jadikanlah dia sebagai simpanan pendahuluan bagi ayah bondanya dan sebagai taruhan (amanah), kebajikan yang didahulukan, dan menjadi pengajaran ibarat serta syafaat bagi orang tuanya. Dan beratkanlah timbangan kedua ibu bapanya, serta berikanlah kesabaran dalam hati kedua ibu bapanya. Dan janganlah menjadikan fitnah bagi ayah bondanya sepeninggalany, dan janganlah Engkau menghalang pahala kepada kedua orang tuanya"




Gambar ihsan sahabat abg min.....

rehatlah sayang di sana..
tiada hitungan dosa buatmu,
mainlah di syurga sana sementara menunggu mama dan ayah ke sana.
tunggulah umi dan ayah sekali untuk ke sana
tunggulah kami semua yng menyayangi mu untuk bersama2 di syurga nanti...Amin....




Sedikit catatan, Zarifa dikebumikan lebih kurang jam 11pagi. Matahari telah tinggi dan terik di atas kepala pada 3 Ramadhan tersebut. Sesampai kami di tanah perkuburan yg tak berapa jauh pun dari rumah kedua ibu bapa Zarifa, suasana tiba-tiba berubah. Matahari yang terik memancar tiba-tiba dilindungi awan tebal. Awan tebal berwarna putih kekelabuan, bukan awan tebal seperti hendak hujan. Angin bertiup sejuk, breezing, macam suasana di kawasan tanah tinggi. Badan yg berpeluh pun tak terasa peluh bila ditiup angin tersebut. Kubur Zarifa betul2 di bawah pokok, redup. Bau wangi bunga didatangkan bersama angin yg bertiup.

Suasana sebegini mengingatkan saya bahawa kami bukan menghantar calang-calang orang ke tanah perkuburan.. Kami menghantar seorang penghuni syurga pulang bertemu penciptaNYA. Zarifa sudah tentu syurganya, bagaimana pula saya? 

Bersemadilah sayang di sana dengan aman.

Dikesempatan ini, saya pohon rakan2 blogger untuk mendoakan semangat dan ketabahan hati buat kedua ibu bapa Zarifa yg selama ini menjaga beliau penuh kasih sayang, siang dan malam , berkorban segala galanya untuk anak syurga mereka. Biarlah hati mereka tenang dan ubatilah kerinduan hati mereka kepada puteri mereka ini....

Terima kasih sekali lagi buat semua yg mendoakan kami sekeluarga

*The last entry for you, 
with all my loves to you....


-Umi athi-


7 comments:

  1. Al-fatihah.
    Moga tenang bidadari syurga di sana.
    Menitis air mata baca entry ni.
    Takziah buat your family. moga tabah dgn dugaan. Allah lebih sayangkan arwah, pergi di bulan yg amat mulia.

    ReplyDelete
  2. lin tak baca penuh. tgk gambar je dah bergenang air mata. teringat cerita arwah sejak awal dlu... al fatihah.

    ReplyDelete
  3. Innalillah..
    Allahu..sedihnya akk baca..
    Al fatihah..
    Semoga parents arwah tenang menghadapi dugaan ini...

    ReplyDelete
  4. salam takziah..sungguh xdpt bendung air mata ini.. moga arwah tenang di sisi penciptanya..

    ReplyDelete
  5. Alfatihah buat anak syurga Zarifah. Bertuah ibu bapa Zarifah. Diberi dugaan dan redha. Salam takziah buat u sekeluarga

    ReplyDelete
  6. al fatihah buat anak syurga ini...sedih menitis air mata baca entri athiey...semoga tenang di sana ye nak...

    ReplyDelete
  7. Salam takziah, fathiyah and family.
    Bergenang airmata baca entry istimewa utk Zarifa ni.. Be strong, babe.. she is in a better place.. :)

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...