Monday, March 16, 2009

masa lalu dan masa depan

Assalamulaikum wbt,

Lately, lots of things come through my mind. semuanya pasal masa depan dan jugak perkara2 yg dah berlalu. my life has been 22 years 1 month and 2weeks. i think i am going into adult stage after i underwent baby, kid and teenage stages. maybe gak sbb dah abis studi, so terasa diri ni mcm dah nk kena face lots of reality in this real world padahal kawan2 lain ramai lagi yg sedang bergembira and enjoy life as a student dkt uni...most of them are in Australia..bertaburan kat seluruh Australia except Northern Territory..some dkt UK..some dkt Indonesia, some dkt Russia, sorg tu dkt Jordan, sorg tu dkt France, and ada kat US and some in Malaysia dan merata-rata lagi kat bumi Allah ni menuntut ilmu.

to kawan2 ku, enjoyla idup sbg student.mmg rileks. even rs tension dgn assignments and exams, tp at least ada matlamat n tujuan hidup and masa sentiasa di penuhi perkara-perkara berfaedah. klu tak pon, bnyk msa nak enjoy and pikir utk diri sendiri.mmg best la hidup sbg student. patutla senior2 dulu yg dah kerja ckp nak jadi student balik..now, i understand y...

sebelum ni, idup aku cam mudah je jalan nye. lepas upsr, dpt result ok..dpt masuk tkc.senang2 je..takpayah tngu second intake ke ape ke..tak mcm adik aku, rezeki die nak masuk sbp xde, and nak masuk mrsm pun alhamdulillah dapt gak even 2nd intake..:)
after tkc, trus dpt skolarship smbg belajar kat oversea. guna result trial lak tu..xtngu spm betul..bukan nak riak dgn menyatakan sume menda ni kat sini..tp nak menunjukkan betapa senangnya jalan yg Allah dah sediakan utk aku, ALHAMDULILLAH. lepas pre-uni, even ada sikit down di situ..tp ttp dipermudahkan jalan hidup aku ni. dpt masuk uni at 19years old, Alhamdulillah. even though masa ni timbul sedikit regret dalam diri ni, sbb tak berkesempatan nk memilih course sendiri.semuanya telah di tetapkan oleh encik sponsorship saya.tp sy redha sbb rsnya ini lah jalan yg terbaik Allah dah letak kan utk sy.

sepanjang di miri, rasanya walaupun setahun je..tp bnyk perkara yg dpt dipelajari..friendships, maturity, new view of life and lots more. bnyk kawan2 baru.n pelbagai ragam. ada yg sgt meninggalkan kesan dlm hidup ni. yg bg kenangan n pengajaran bermakna dalm hidup ni. rs kekeluargaan pun ada dkt miri.tp lepas sume fly pegi perth, sume bawak diri sndri. sume mengejar hidup masing2. sikit2 rs friendship and kekeluargaan tu pudar.sedih dgn keadaan cmni. tp syukur, kawan yg dr miri yang sama2 menjadi pendengar setia dlm setiap masalah aku..tetap menjadi kawan yg best..malah jd bestmate masa dkt perth. Thank you rock. miss u so much. sepanjang dkt perth,mcam2 jugak pelajaran n pengalaman yg dapt. n yg plg penting..hidup ni tak boleh nak ikut hati. kena berfikir baik buruknya pada diri sendiri dan org2 sekeliling termasuk keluarga.
syukur, perjalanan die perth walaupun bnyk liku2 nya..berjaya jugak ditempuhi.

pulang ke malaysia, lain pula dugaan nya. kali ini..jalan yg Allah tetapkan tidak semudah dulu lagi..sedikit tergoyah dgn dugaan ini.tp setiap manusia, jalan hidupnya berbeza-beza..jadi aku harus tempuhi jalan yg Allah dah pilih. Aku yakin ini yg terbaik sbb Allah tak akan menguji hambaNYA yg tak mampu nak menerima ujian yg diberi. Allah tu Maha Penyayang lagi Maha Mengetahui. DIA Maha Perancang.

Ya Allah..mcm2 perkara bermain di fikiran..aku mohon yg terbaik dr segala yg akan terjadi pada masa depanku..sama ada sebentar lagi..atau bertahun-tahun lagi. aku mohon di beri kekuatan dalm iman ku, supaya aku menjadi muslimah yg ikhlas..aku mohon kekuatan dalam prinsip ku, supaya aku menjadi manusia yg bertimbang rasa dalam tindakan..aku mohon supaya aku menjadi anak solehah dan kakak yg mithali buat ibu bapa dan adik2 ku..aku mohon diberi kesempatan dan peluang membalas jasa2 ibubapa ku..aku mohon diberikan jalan yg mudah dan terbaik buatku dalm mencari rezeki...mendapat pekerjaan yg sesuai dgn diriku, yg menjamin agamaku dan masa depanku, ms dpn keluarga ku dan yg terbaik buat ku dan org2 di sekeliling ku.

dan ku mohon, jodoh yg wasatiah dan dpt membimbingku dan zuriatku kelak supaya lebih dkt padaMU, dapt mengisi hidupku dgn kasih sayang dan sefahaman. Ya Allah..kau berilah yg terbaik buatku kerana Engkaulah yg maha mengetahui..

biar aku jadikan masa lepas ku sbg langkah utk aku lebih dkt padaMU, dkt pada kebaikan dan dkt pada kejayaan. Bukan menjadikan masa lepas ku sbg penghalang aku berubah atau utk melarikan diri dr masalah. Dan biar aku ukir masa depan ku dgn perkara2 yang mubarak lagi di redhai MU...Amin.

No comments:

Post a Comment

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...