Wednesday, February 12, 2014

My 27th Birthday

Alhamdulillah, 2 Feb aritu, saya dah genap 27 tahun.
Satu je doa saya di dalam hati masa hari lahir saya haritu..supaya Allah panjangkan usia mak dan ayah saya..
Bila saya dah makin dewasa, menjangkaui three series, bermakna, mak dan ayah makin tua.
Makin menghampiri usia pencen dari perkhidmatan awam.
Sedih saya bayangkan betapa sakitnya mak nak lahirkan saya dulu.
1 Feb aritu, lepas solat maghrib (masa tu saya kat kampung sebelah husband), saya amik kesempatan telefon mak saya di rumah. Sembang mcm biasa..
Towards the end of the conversation, saya ucapkan thank you dekat mak sebab susah payah melahirkan saya.
saya anak sulung, mak sakit nak bersalin lagi lama dari sakit masa nak lahirkan adik2 lain.
Masa ckp tu, air mata dah mengalir sikit2..Mak dapat detect kot perubahan suara..
Dia pegi buat lawak pulak...

Malam tu jugak, ada sessi tiup2 lilin..My sweet mother in law, bersusah payah pergi beli kek untuk celebrate birthday saya. Tersentuh sgt hati..Husband sy sendiri pon x ingt nak beli kek, mak dan adik ipar yg ingt..Thanks so much mak  and adik2 ipar...

Tapi, malam tu ingatan sy mmg pada mak saya...27 tahun yg lepas, mak dah masuk hospital sbb sakit nak lahirkan saya..

My mum,
Seorang wanita yg sangat2 pentingkan anak-anak dan suami.
Lebih dari diri sendiri. Lebih dari segala-galanya.
Saya pulak, kategori anak yg keras hati. degil jugak la (sikit-sikit)
Saya ingt lagi, masa darjah 3, first time saya wakil sekolah jadi atlet acara lumba lari 100m and 200m dekat peringkat daerah.
Mak masa tu tgh pregnant adik no 3.
Mak balik awal from office, nak bagi support kat anak dia.Mak ayah datang padang kilat kat butterworth.
dengan perut boyot mak peluk saya sebab saya dapat no 3 larian tu..heheheh..sukanya bila ingat balik.

Masa darjah 4, saya pernah ponteng kelas sebab join acara sukan peringkat negeri..
mak kejutkan saya pukul 4 pagi sebab saya banyak ketinggalan dalam pelajaran.
mak bancuh milo, mak temankan saya studi.
sejak dari hari tu, saya mmg jadi sorang yg selesa studi di awal pagi.
hasil berkat doa usaha mak, saya dapat 5A masa upsr, dpt pulak masuk TKC,
mak berat hati nak lepas sy pergi.
tp mak sokong. mak hantar..tiap2 bulan mak pegi lawat sampai emosi sy dah stabil tinggal di asrama.
Duit ringgit jgn cakapla..Mak ayah bukan kerja besar, tp dorang ikat perut nak bagi anak2 yg terbaik.

Panjang kalau nak tulis pasal mak.
Saya ada bnyk gambar dgn mak.
Tapi saya tak kan upload dalam ni lagi.
mak tak suka gambar dia ada kat internet..
itu pesan mak. jadi sy ikut je la..

Doa saya sempena hari lahir saya, supaya Allah beri kesempatan pada saya utk terus ucapkan terima kasih pada mak saya sebab susah payah melahirkan, menyusukan, membesarkan dan melayan kerenah saya ni..

Semoga Allah panjangkan usia mak dan ayah saya..

dengar lagu ni, buat emosi tak stabil.Syahdu sgt..

Kau dibuai mimpi dia jaga,
Kau bersenang dia bekerja,
Untukmu tiada terbatas,
Memberi tak minta dibalas

Ingin dibinanya untuk mu,
Kehidupan yang sempurna,
Punya kekuatan jiwa,
Punyai maruah,

Leterennya dari rasa luhur,
Menegur sebelum terlanjur,
Itulah yang diwarisi,
Pesan Ibu terpahat di hati,

Beringat-ingatlah berpesan-pesan,
Untuk kebaikan,
Marah bukan kebencian,
Tapi tanda sayang

Engkau semakin dewasa,
Berjiwa merdeka,
Sedang dia semakin tua,
Membilang usia,

Di saat kau berjaya,
Dia tiada berdaya,
Semoga kau tak lupa
Jasa Bonda

Marah bukan kebencian,
Tapi tanda sayang



2 comments:

  1. Happy birthday sis..
    Semoga pnjg umur
    Murah rezki ye

    ReplyDelete
  2. alahai sedih pulak baca...jasa mak mmg sgt byk kn?? anyway happy birthday to you! birthday i next month (eh motip bagitau?) hihi

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...