Thursday, September 22, 2011

Duit oh Duit! Protect Our Pockets Campaign.


I rarely read newspaper. Teruk kan? Ye, mmg teruk sbb saya sangat malas nak bukak newspapers Malaysia. Hari-hari penuh dgn isu politik yang tak ada kesudahan. Boring. Tapi tak patut saya buat mcm tu, sbb bnyk lagi info-info serta isu-isu yang penting dan berfaedah dalam newspaper. So, hari ni, masuk office saya bukak The Star. Tajuk utama hari ini ialah Shocking reasons why Malaysians are living beyond their means. Boleh click di link ini untuk berita penuh.

Saya sgt2 bersetuju dgn rencana ni. Tepat kena batang hidung sendiri. Saya selalu overspent. Tiap-tiap bulan overspent. Nak kata bayar macam-macam, tak juga.Banyak expenses suami yang tanggung. So,ke mana duit saya ? hmmmm, menjadi tanda soal dalam kepala....?????

I realize that I am not a good financial manager of myself. Selalu tak buat perancangan tentang apa yang perlu and apa yang tak perlu dibeli. Sejak ada Ilyaas, sy macam ada magnet kalau tengok barang-barang bayi. Mesti nak singgah tengok, lepas tu terbeli. Untuk pujuk hati sbb terbeli barang baby, sy kata, takpe, spend untuk anak,tak pun guna alasan, anak sulung byk barang takde, jadi kena la beli. Tak patut. saya bukanlah pakai handbag berjenama pun, jadi bab handbag mmg dah pangkah awal-awal.mmg saya tak spend duit pada handbag. dan juga pada make up. tp saya spend duit kat mana yer?

Ahhhh, tak tahu...Makan? ada la jugak. Baju? Emmm boleh tahan. Saya banyak baju dalam almari. Tapi selalu kata alaaa, tak muat la, baju lama la..so, buat alasan beli baju baru. Tudung? Oh mmg banyak tudung.tp sama mcm baju, selalu buat alasan kata tudung lama. Bil Telefon? hehehe, dulu ingt lepas kahwin bil telefon tak banyak mcm zaman bertunang sbb tiap2 malam wajib cakap fon. hmmm, tak juga. ada anak, bil naik balik.sbb selalu sikit2 amik gambar anak, pastu nak upload kat fb.kena la bukak internet through hp. pakai pulak celcom package biasa, hp pulak hp cap ayam je.so mmg slow la internet kat hp, tp sbb nak jugak upload gambar anak kt fb, sanggup bayar bil telefon mahal2..hmmm, mmg tak perlu.harus dihapuskan tabiat ini. tak pun sikit2 nak telepon mak kat penang nak tanya pasal itu ini about baby.  yang ini perlu la kan.

Berbalik pada artikel dalam The Star hari ini, saya jadi sedar (harap sedar berpanjangan, bukan sedar sekejap je) pada sikap shopaholic and poor financial management yang saya miliki. Membaca entry Kak Hannah Johary pasal ways to manage your financial banyak membantu saya untuk lebih berhati-hati menguruskan kewangan. Agaknya, kalau gaji 10ribu pun, kalau tak reti nak manage duit, surely akan kayap juga kan? Duit oh duit...Sejajar dengan masalah rakyat Malaysia overspent ni, The Star telah melancarkan Kampen Protect Our Pockets.

Protect Our Pockets Campaign

Saya click untuk join kampen ini. Hehe, saja suka-suka dengan harapan dapat memberi faedah pada diri sendiri yang fail financial management ni.Melalui kampen ni, ada 6 resolution yang di ketengahkan.They are :-

Mudah-mudahan dapat la resolution2 ini dilaksanakan. Kalau bukan kerajaan yang laksanakan pun, try practic kan pada diri sendiri urusan2 financial magement yang bagus. Kalau google how to manage your financial, sure banyak website bagi cara-caranya.Tinggal diri sendiri je nak praktikan.Kalau tak pandai nak buat budget untuk diri sendiri, boleh guna budget calculator.
Okayla, semoga diri saya mampu menjadi pengurus kewangan yang berjaya untuk diri sendiri dan keluarga secara long term.Bukan hangat-hangat taik ayam.Wish me luck! =)

ps: jom Abang, malam ni tolong  saya set up financial budget kita saya lagi sekali.

No comments:

Post a Comment

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...