Friday, April 19, 2013

Speaking out what's in my mind

Well, actually writing out what's in my mind, in a way speaking it out.  Randomly put.  Many things been occupied my mind sejak kebelakangan ni. Rasanya kena list down. Duduk dan fikir semula. 

Kesihatan
I am down with viral fever since last 2-3 days. Ada masa rasa berat sgt kepala, tak boleh nak buat apa-apa. Baring je. Ada masa suhu badan pun naik. The highest was tgh malam tadi, didn't check the temp but I was shivering, kesejukan while husband and anak-anak tidur tak berselimut pon sebab sekarang ni musim panas di sini. Then nak bangun buat susu Ilyaas pon rasa xmampu sgt, and have to kejutkan husband. And gagahkan diri jugak angkat Imani supaya dia tidur dalam baby cot dia after breastfeed. Sgt takut if Imani pulak yg berjangkit demam ni. 
Ilyaas pon baru recover from flu and headache. Suhu turun naik. But last night dia nampak a lot better.badan tak panas dah. running nose pon dah stop. Alhamdulillah sgt. 
I'm praying that Imani and my husband tak berjangkit la viral infection ni. 
Sesungguhnya kesakitan ini adalah penghapus dosa-dosa kecil, mudah-mudahan.

Masa
Skrg ni hari-hari rasa tak cukup masa. emmm, bukan tak cukup, tp tak pandai nak manage. I want masa yang berkat. Dapat spend masa dgn anak-anak bila di rumah. Dapat spend masa bermain dgn Ilyaas, dan bercakap dgn dia. Spend masa dgn Imani selalunya waktu breastfeed, akan buat direct contact eyes to eyes dgn dia. Sembang, senyum bila breastfeed dia. Masa dgn Ilyaas rasa sgt kurang skrg. Hari-hari aim nak duduk ajar dia Alif Ba Ta dan A B C, tp last2 dia bljar sendiri di youtube ataupun dia main sorang2 dlm playroom. Kalau tgk orang lain boleh jadi supermak, rasa kenapa saya tak boleh? tp selalunya saya tewas jugak. 

Duit dan Ilmu
Yes. Duit adalah satu perkara yg berlegar-legar dalam kepala saya. mcm mana nak tambah duit kami sekeluarga, sebab selalu sgt guna duit simpanan :( saya selalu tenangkan diri sendiri ckp, patut bersyukur dulu pernah kerja, sempat buat simpanan, bolehla guna utk waktu2 susah mcm skrg ni. siapa ckp kami senang lenang? tp kami jugak bukan orang susah. masih lagi boleh pergi makan kfc. masih lagi boleh bayar sewa rumah, loan kereta, Alhamdulillah. ramai lagi yg lebih susah dari kami. 
Sebab tu saya buat online bisnes secara kecil-kecilan. Jual barang2 baby. Boleh la cover serba sedikit walaupon tak banyak. Saya suka shopping. sekarang kena tahan minat itu. tak perlu beli benda yg tak penting. tapi selalunya sy beli benda untuk anak-anak. contohnya mainan mereka,sebab kesian tgk dorang main mainan yg sama je. dan kesian tgk ilyaas akan over excited kalau pergi rumah orang yg byk toys besar besar yg best2..sbb saya jarang beli toys besar2 kat dia. hmmmm.
jadi student ni duit mmg kena kawal betul2 lah. ya allah kami suami isteri selalu doa, moga2 pengorbanan kami berhenti kerja dan sambung belajar ni berbaloi, demi kebaikan kami sekeluarga masa depan. kami menghargai ilmu, dan percaya ilmu dapat membawa kebaikan pada kami di masa hadapan. insyaAllah. 



Tengok kawan-kawan lain se-usia kami, kumpul harta sana-sini. beli rumah.beli emas. beli saham. pergi melancong ke luar negara. beli barang hebat-hebat untuk anak2. bawa anak masuk kelas itu ini.  Jealous, mesti lah normal ada perasaan mcm tu. Biarkan saja rasa cemburu tu. 
Kami yg pilih jalan ni, jadi kami perlu habiskan. Bukan main-main, ada 2 nyawa kami bawa bersama dlm perjalanan ni. Zuriat kami sendiri. After all, ilmu tu lebih baik dari harta.  




Motivation
Susah sgt nak make sure level of motivation saya sentiasa berada pada tahap yg tinggi. Mesti ada turun naik. 
Saya tgk Kakak N berjaya manage keluarga dia, at the same time mampu jaga kecantikan diri. Saya mahu jadi macam Kakak N. Kemudian tgk Kakak A pulak mampu manage anak2 serta houseworks sambil sibuk siapkan thesis dia. Saya mahu jadikan dia idola. Saya tgk person lain pulak mampu buat itu ini dalam masa 24 jam, kenapa sy xboleh mcm tu? 
Saya ni jenis suka ikut orang. Emm, xbagus jugak. Tp bagus kalau ikut orang yg betul2 boleh bagi motivasi pada saya. 
Mcm mana la nak kekalkan tahap motivasi diri supaya sentiasa positif dan bersemangat?
Ya, I know kena jadi diri sendiri! 
Saya rasa sy boleh.. Yakin Boleh gitu!

Blog
Saya suka berblog. Saya dh buat blog dr tahun 2008. masa di Perth lagi. Saya sayang blog ni. sebab tu saya sayang nak tinggalkan dunia blogging ni. tp skrg sy mmg kurangkan masa utk singgah blog2 orang lain dah spend masa utk baca entry2 dorg. maaf la kawan2 blog ye. saya baca beberapa blog yg always bg dorongan kat saya utk kuat. yg buat sy rasa im not alone struggling in this world. contohnya mcm blog Nad.http://qarlista.blogspot.com/ . Walaupon tak pernah jumpa dia, tp rasa sgt byk persamaan n sgt bg motivasi. so, kalau org tanya kenapa saya tak stop blogging, ni la antara reason nya. blogging can give a piece of mind to me. I don't read blogs yg tayang handbag itu ini, tayang harta sana-sini.. I don't want to read it. coz it will make myself feel cemburu, nak jugak mcm tu..i just read those blogs that give benefits to me. 
dan dari blog ni jugak sy kenal nuffnang. Alhamdulillah.belum pernah cash out. tgh tunggu duit sampai satu target, nnt baru nak cash out. tp itu bukan main aim saya berblog. itu kira sambil menyelam minum air la. lagipun mmg nak tambah duit kan mcm sy ckp kat atas tu. 

ikutkan banyak lagi dlm pikiran ni. but i nak stop now. nnt sambung lagi. 
to write a blog, i have to divide my time. cukup 15-30minit di blog. now better sambung my interpretation. 
coz i leave my kids with babysitter in order to finish my master. 
i must work for my master. 
kesian tinggal anak2 dgn orang. 



2 comments:

  1. biler akk baca entry ni..akk teringat akk dulu2 masa akk siapkan master akk..huhu..

    xpe sis..semua org mengalami zaman ssh dan sng..itu perkara biasa dlm khidupan..if sis rasai kesusahan tu skg..ntu sis lbh menghargai kehidupan sis yg akn dtg..in shaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin....insyaAllh.btol ada pahit manis nye kn:)

      Delete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...