Thursday, August 9, 2012

Ramadhan 2012: The first 20 days

Assalamualaikum,

Hari ni masuk hari ke-20 kita berpuasa. Cepat sgt masa berlalu. Ingt lagi, few weeks ago, dialog antara saya dan suami

Saya:  tak sabarnya nak tunggu hari ke 20... 
Suami: Eh kenapa pulak? patutnya hari ke 20 tu kita kena sedih sbb Ramadhan nak habis dah.
Saya: Emmmm, sedih tu sedih, tapi tinggal 10 hari lagi nak puasa...excited nak raya..
Suami: Ooooooohhh, ye la, mcm sayang ni memang kesian la, pregnant n berpuasa...
Saya: hehehe, takpe, ok lagi...


Bila dah masuk hari ke 20 ni, mood bercampur baur. Macam-macam perkara terjadi dalam bulan Ramadhan 2012 ni.

1. Sehari sebelum semua umat Islam berpuasa, Ayah Cik (ayah sedara sebelah suami) pergi meninggalkan kami sekeluarga buat selamanya. Saya sempat berada di samping Ayah Cik dan bacakan surah Yassin 1 jam sebelum beliau menghembuskan nafas terakhir.

2. Isnin lalu, kami dapat berita ex-office mate di CGGV dulu berada dalam keadaan serius akibat kanser hati. Since kitaorg ada kat KL atas urusan research saya, kitaorg terus ke TPMC untuk visit sahabat ni. Kesiannya tengok, the last time we saw him, dia seorang yang bertubuh sasa, sekarang jadi kurus dan cengkung. Isteri dia pun ada waktu kami melawat tu, tabah orangnya. Dia agak rapat dgn saya dan suami. Teman bermain badminton untuk suami saya, dan org yang wajib saya order kek lapis serta kuih raya setiap kali Aidilfitri tiba sepanjang sy kerja di CGGV dulu.

3. dugaan rahsia dan rahmat. Setiap masalah ada penyelesaiannya. kita kena tabah dan sabar. tambah2 sedang berjihad menuntut ilmu.

Syukur, kami sekeluarga masih diberi kesihatan yang baik sepanjang 20 hari pertama Ramadhan 2012. Masih dpt berpuasa penuh, thank you Allah. Masih dapat solat terawikh berjemaah bersama-sama berimamkan suami tercinta di samping anak 16 bulan yang tak banyk mengganggu umi dan ayahnya berjemaah serta baby 16minggu dalam rahim umi.

Harapan untuk 10 hari terakhir yang sedang menjengah ni, agar diberi kekuatan untuk terus berpuasa, menyediakan sahur dan juadah iftar untuk suami, berjemaah bersama suami, menghabiskan bacaan al-quran dan menyediakan persiapan ala-kadar untuk Aidilfitri. Semua persiapan hampir selesai, tinggal beberapa je lagi perkara minor.


1 comment:

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...