Tuesday, July 17, 2012

3rd month of cloth diapering

Dah masuk 3 bulan kot rasanya Ilyaas on CD. sekarang koleksi CD Ilyaas dah masuk 13 keping. Hehehe.
Most of them brand QQBaby. Ada satu brand Sunny Baby and another one Apple Baby. Range harga yang I beli semuanya boleh dikategorikan harga paling murah di pasaran CD. 

Honestly, my first aim why I started cloth diapering is because nak jimat. Nanti bila adik baby dah lahir, I will have two infants yang need to wear diapers. So, akan pokai lah masa tu nak kena beli newborn diapers plus XL size diapers.. 

Well, mula-mula memang rasa susah pakai CD. sebab kena basuh and they have some ground rules too. 
But, after 1-2 weeks committed, we both husband and wife rasa ok je, plus bila tgk kuantiti pampers tak bergerak sgt, rasa obvious penjimatan di situ. 

But at that time, we only have 5 pcs CD je. Actually I started with two pieces je, brand QQ Baby jugak. Bought from a friend yg dah lama intro CD to her sons. Dia la byk bagi tunjuk ajar and also provide me with simple CD Manual. After that, I was introduced by her to facebook group yang banyak jual unused CD or even Excellent Used Condition (EUC) or Good Used Condition (GUC) CD. From there, I bought another 3 CDs. One is GUC, another two are unused CD sbb owner terbeli same design sama. 

Then, bila rasa 5 CDs je tak cukup sbb sekali pakai kena terus basuh, and still kena gilir-gilir dgn disposable diaper, so, I pon gigih cari penjual online yang jual CD dgn lebih murah.. I found one, and harga dia paling murah la,per pc RM16.50 for QQBaby Plain PUL CD. Terus booked and then bila dah cukup tabung utk CD, terus bayar..beli another 8 CDs. Rasanya cukuplah dulu kot, untuk Ilyaas sekarang ni 13 CDs. Sebab kat rumah babysitter still gilir-gilir pakai disposable diaper, since babysitter belum betul2 pandai nak uruskan CD. 

Aritu ada ajarkan, tp end up, dia tak button betul2, so Ilyaas pakai and nampak bulky gila.. slow-slow la, sebab sekarang pakai kat rumah pun dah rasa jimat dah. 



Some of my collection. lagi 5 tgh basuh. 



Published with Blogger-droid v2.0.6

No comments:

Post a Comment

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...