Sunday, April 1, 2012

Jalan-jalan Perak eh Pahang: Cameron Highland

Hoooreeeyyy!!! Ilyaas pegi jalan-jalan lagi..Alhamdulillah, sebulan lepas mcm-mcm perkara terjadi dalam keluarga kami. Mostly yang menyedihkan termasuk Ilyaas was warded. Ilyaas makin pulih walaupun selera makan dia tak mcm dulu, mungkin nak kurangkan berat kot, nak berjalan and berlari laju-laju. 
Bila Ilyaas dah sihat, kebetulan adik ipar datang, kitaorg berdua decide bawa dorang jalan-jalan ke Cameron Highland. Well, CH ni located in Negeri Pahang Darul Makmur, tapi jalan untuk access ke CH ialah melalui Negeri Perak Darul Ridzuan, sama ada dari Tapah ataupun dari Simpang Pulai. 

Kami memilih untuk ikut jalan dari Simpang Pulai. Ini merupakan lawatan yang kedua buat Ilyaas ke CH. His first experience was on October 2011, masa tu dia baru 7 bulan. The first time sampai ke CH, kami bermalam di Parkland Apartment. Tapi, kali ni, kami pergi balik hari je since our house is only 70-80km to CH. Well, untuk saya memang dah berkali-kali sampai ke CH, sejak dari zaman belum sekolah sampai dah ada anak, CH menjadi tempat pilihan untuk bercuti kami sekeluarga. Actually, saya sukakan suasana di CH.selalunya akan bermalam lah di CH sebab cuaca malam yang sejuk. Jarang kami jalan2 di sekitar CH sebab sentiasa akan ramai dgn umat manusia yang datang bercuti. Tempat wajib yang akan dilawati dan disinggahi pastinya Boh Tea Plantation or Bharat Tea Plantation

Untuk kunjungan kali ni, kami tak ke Boh Tea Plantation memandangkan jalan nak ke sana sgtlah mencabar. Cukuplah lawatan on last October, kami dah merasa minum petang di situ. Kalau nak tengok gambar2 kitaorg masa kat Boh Tea, boleh baca entry ni. 

Persinggahan pertama untuk lawatan pendek ke CH hari ni, ialah Bharat Tea Plantation di Ringlet. Jom kita tengok gambar yang sempat di snap tadi...

First and foremost, kena tunjuk muka hero kesayang hati saya ni. Dah kurus sikit kan dia?

Pastu kita tayang brownies with ice cream vanilla. Super sedap. RM8.50

and our tea selection
Teh Tarik Rm3.50
Passion Fruit Ice Tea RM8.50
Classical Pandan Layer Tea RM6.50
Makanan kat Bharat Tea ni ada macam-macam jugak such as Nasi Lemak, Scones with Butter and Jam (teringin sgt nak makan, tp rasa tak worth it sebab satu set RM12, rasanya buat sendiri lagi puas hati kot, nnt update bila dah buat scones sendiri, sekarang oven tinggal kat rumah KL), ada spaghetti, ada sandwich, brownies, biskut and few more.
sambil parents dia layan teh, Ilyaas mula ber'aksi'

Comelnya saya!!! Geram geram,Umi nak gigit gigit...
Gigi dah 7 batang ok!Roti canai pun dah makan laju je

tgh pikir camne la nak duduk atas kerusi ni, tinggi sgt

Introducing my sis in law... nak berkenalan? boleh contact saya :P 

Ilyaas struggle tu nak turun. Xnak dukung dah skrg, asyik nak merayap sana sini..
Padahal jalan pon tak stabil lagi..
Persinggahan kedua selepas puas hati minum teh, ialah Pasar Brinchang. Well, sepatutnya semua orang suka ke Kea Farm yang lebih famous. But for us yang ada anak kecik, it is too crowded. Tak larat nak bersesak-sesak kat Kea Farm,parking pun susah nak dapat.. Last time pegi husband and Ilyaas duduk dalam kereta je..sebab takde parking + kesian kat Ilyaas. 

Ni la serba sedikit suasana kat Pasar Brinchang. Kalau malam, ada pasar malam yang best... Wajib pegi pasar malam ni kalau bermalam di CH. 

My lovely husband and son

makanan wajib bila ke CH..strawberry chocolate!!! 3 batang RM5..

Ni budak kecik yang nak jalan je..jatuh tergolek baru tau..
patung monkey pun ada jual kat sini
Lepas membeli belah sayur mayur serta strawberry kat pasar ni, kitaorg proceed nak balik. Sebab dah tau jalan kat CH akan jem bila melalui Kea Farm. Memang betul pun jem 2km lebih semata-mata sebab Kea Farm tu..Singgah di Masjid Kampung Raja sebelum meneruskan perjalanan balik untuk diaper changing time. Nasib tak menyebelahi kitaorg, baru sedar tayar kereta pancit, ada seketul paku telah tercucuk pada tayar depan. Nasib baik bengkel dekat je, so cepat je la selesai masalah ni..Sambil2 tu sempat snap sekeping gambar keadaan perkampung Kg Raja ni
View dari Masjid Kg. Raja CH
Kami sampai balik kat rumah around 3pm..kejap je pergi sebab mmg xplan nak singgah mana2 kedai souvenir pun. Lagipun, iAllah akan ada banyak lagi trip ke CH ni since it is near to our house. Last but not least, present to you team cherish every cherry.. 
Ilyaas: Confused jap, apsal parents aku ni...?

2 comments:

  1. lamanya xjenguk sini, xtau pun Ilyas kn warded..moga kembali cergas ye Ilyas..

    ReplyDelete
  2. heheh..mama adam buzi sokmo..:P
    haah, alhamdulillah dah sembuh.tp sekali sekala dia selesema jugak..

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...