Sunday, September 9, 2012

Baked Cauliflower Cheese

For today's lunch, I prepared Ilyaas a new recipe. 

Dah lama plan nak buatkan recipe ni untuk Ilyaas lepas baca Kak Najhwar masakkan untuk anak-anak dia. 
Tapi memandangkan cheese bukan makanan wajib yang ada dlm rumah kami, 
saya asyik tangguhkan je nak masak recipe ni. 

Last week, masa pegi Tesco jumpa Cheddar Cheesa Sauce in a packet. 
Rasa mcm just nice untuk one meal. 

Ni antara bahan-bahan yang saya gunakan untuk Baked Cauliflower Cheese

Cheddar Cheese Sauce Mix

Cheddar Cheese Slice from Chesdale

Diced of chicken, carrots slices and of course la lots of cauliflower

Cara nak siapkan hidangan ni sgtlah mudah. 

Mula-mula, saya rebus semua bahan dalam 10 minutes. 
Kemudian, sementara toskan air rebusan, saya prepare cheese sauce ni. 


campurkan serbuk cheddar cheese bersama fresh milk dan kacau di atas api yang perlahan

tambah susu sekiranya sos menjadi terlalu pekat. 
ni kepekatan dan tekstur yang sesuai
saya tambah satu sudu kecil butter dalam adunan ni 

tuangkan cheese sauce ke atas mixture bahan2 cauliflower, carrot dan ayam yg dah direbus tadi
kemudian saya taburkan sedikit black pepper/lada hitam dan taburkan potongan cheese 

Bakar di dalam oven selama 20-30minutes pada suhu 180degrees celcius.

Ni lah rupa baked cauliflower cheese ni. 
Sedap tp tak leh makan banyak2 sekaligus. 
boleh tambah potato juga, so jadi baked potato

dan inilah hasilnya. Gembira lihat Ilyaas enjoying his lunch. 
Bagi dia cuba makan sendiri and alhamdulillah, well managed.

Puas hati anak makan dgn berselera



2 comments:

  1. kena tunggu hadif besar baru leh cuba resepi nie...

    ReplyDelete
  2. haah ni sesuai utk 1 yrs old ke atas yg dah ada gigi :D

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...