Saturday, September 15, 2012

Review: QQ Baby Cloth Diaper

Salam. Today nak buat review pasal QQ Baby Cloth Diaper. Dah almost 5-6 months menggunakan cloth diaper. Kesemuanya saya guna Brand QQ Baby. The most cheapest cloth diaper available in Malaysia yet quality terjamin. 

QQ Baby ada 3 jenis Cloth Diaper

COVER

Seperti dalam gambar di atas ni, from top to bottom
Top: PUL bercorak CD
Middle: PUL Plain CD
Bottom: Minky CD

Dari segi size, pada pengalaman saya, PUL Plain adalah lebih kecik sedikit daripada PUL bercorak or Minky. 

Dari segi harga pulak
PUL bercorak = RM19-RM27 (depends pada reseller/kedai mana anda beli)
PUL Plain = RM16.50 -RM22 (depends pada reseller/kedai mana anda beli)
Minky Bercorak = RM19-28 (depends pada reseller/kedai mana anda beli)


Ni bahagian dalam cover. 
Left= PUL bercorak
Middle= PUL Plain
Right= Minky bercorak

Nampak kan perbezaan size nya? 

Kalau pakai PUL bercorak or Minky, slalunya saya akan button up 1 row button untuk elakkan leaking. 
Tapi kalau pakai PUL plain, saya unbutton semua, sebab kalau button 1 row, sure ketat bila Ilyaas pakai.


INSERT

Saya hanya gunakan insert biasa je, bukan bamboo. 

Untuk kegunaan waktu malam, saya gunakan 2 insert. Kegunaan waktu siang, hanya 1 insert. 
Penggunaan jumlah insert ni berbeza untuk setiap baby, bergantung kadar urination dorang lah. 
Kalau yg jenis heavy wetter tu, rasanya kena pakai CD yg sesuai untuk night use. 
Ilyaas mild wetter, so pakai QQ Baby pun dah ok sgt. 

Dari segi insert, setiap kali beli QQ Baby CD, kita akan dapat 2 insert dgn 1 cover. 
Kalau beli PUL CD, insert nya kecil sedikit (few cm) dari insert Minky. 
Material lebih kurang sama. cuma insert untuk Minky rasa lebih lembut dan licin. 
while insert untuk PUL,sedikit kasar. 
Itu pun kalau dah hari-hari pegang insert ni baru realize perbezaan kecil ni. 

Dari segi serapan, saya prefer pakai insert yg lembut dan licin that comes together dgn Minky cover. 


Left = Insert untuk Minky
Right = Insert untuk PUL

7 comments:

  1. Alhamdulillah. tq for this review. bru rs confident sket nk bli brand ni sbb tgk murah sgt compared to some other brands.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. tq for this review. bru rs confident sket nk bli brand ni sbb tgk murah sgt compared to some other brands.

    ReplyDelete
  3. Salam dear, bole saya tau dari reseller mana beli CD murah2 tu? Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi sy ada jual qq baby cd.. jom jenguk2 di sini www.facebook.com/DGKidzBoutique

      Delete
  4. Thanks sis for the review....dari haritu duk usha qq diaper cloth...now baru konfiden nak beli........;-)

    ReplyDelete
  5. Jemput ke blog saya untuk dapatkan cd qqbaby. Selain itu saya juga menjual brand babyland, weegro, charlie banana dan sebagainya

    http://sweetlunashop.blogspot.com

    ReplyDelete

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...