Sunday, September 16, 2012

Steps to wash Cloth Diaper in Washing Machine

Sejak sebulan lalu, saya rasa kerja2 membasuh CD Ilyaas lebih mudah. Ni disebabkan saya tak perlu lagi terbongkok-bongkok nak buat cucian tangan setiap kali dia pakai CD.

So, saya nak share cara saya untuk basuh CD secara berjemaah menggunakan washing machine.

First, before kita start basuh all our CD using washing machine, kita kenalah kumpul seberapa banyak CD yang boleh untuk dibasuh sekaligus. Of course la untuk menjimatkan penggunaan air dan elektrik. Tak kan lah nak basuh sehelai cover dan sehelai insert dgn washing machine kan? Tidak logic di situ. Kalau setakat sehelai je tu, baik hand wash or keep it for later je lah. 

Sebab saya malas untuk hand wash (read sakit belakang), so saya mengamalkan konsep kumpul sampai berbukit. But, nak kumpul sampai berbukit ni, kena la elakkan bau hancing serta bau busuk dari yak yak baby :D 

Senang je, caranya:-
Secondly,  Bila baby dah kencing , saya bilas dgn air. Perah. dan simpan di dalam beg kalis air.
Kalau baby yak yak, saya guna air paip berkadar laju dan sembur najis ke dalam toilet bowl. Kemudian bilas CD, perah dan simpan dalam beg kalis air. 

Ni beg kalis air saya yg penuh dgn 5 CD covers dan 7 inserts.
Untuk penggunaan di rumah (lepas amik dari babysitter dan waktu tidur) sepanjang 5 hari.

3. Bila beg kalis air ni dah padat, saya akan basuh dlm washing machine. 
4. Untuk make sure cover CD tak rosak bila dibasuh dgn washing machine, saya masukkan semua cover dalam laundry bag. Insert saya biar bergelimpangan dalam washing machine. 

5. Basuh macam biasalah ikut instruction washing machine. Kalau CD saya agak berbau hancing, saya akan pakai option soak. Sabun plak saya guna sabun baju baby yg suitable untuk basuh CD lah. 
Sometime, saya basuh baju Ilyaas sekaligus dgn CD2 dia ni.sebab nak jimat air dan letrik. 

6. Bila dah siap, saya jemur lah mereka secara berjemaah. 



*kalau hand wash, insert CD lambat kering sbb tangan kita tak dapat nak spin mcm machine spin kan, habis keluar semua air*

*kadang2 saya jemur je waktu malam,tp cara yg paling bagus untuk hilangkan bau ataupun stain kesan dari najis bayi pd CD ialah dgn jemur direct di bawah cahaya matahari* Confirm bau, warna dan rasa nya akan hilang

*steps yg lebih clear secara bergambar boleh didapati di Lunatot Family Blog*

1 comment:

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...