Saturday, September 1, 2012

55 years of Independence

31 August 2012 - Malaysia's 55 years of Independence from outside powers that rule our country.

Bercakap pasal merdeka, banyak pendapat yang boleh kita ketengahkan. Tapi bukan niat saya nak senaraikan pendapat2 yang pelbagai itu dekat blog ni. Tak pasal-pasal, boleh timbul isu politik pulak. 

Kalau tengok post status kawan-kawan di facebook, memang mcm2 pendapat tentang kemerdekaan negara. Yang penting, kita sebagai golongan muda (perasan kau Fathiyah!) mesti ada rasa bersyukur sebab dilahirkan dalam negara yang dah bebas dari penjajahan politik. Mcm mana kita nak bergerak bebas kalau negara kita masih mcm zaman Jepun dulu? 

Semalam masa dpt public holiday sempena kemerdekaan kita yang ke-55, I didn't go anywhere. Just duduk dlm rumah, paling jauh keluar teman Ilyaas main dpn rumah je! Well, my husband doesn't want to bring me anywhere, walaupun pelbagai request telah dinyatakan. Hahahha, nampak sgt I am the one  yang 'kaki berjalan'. Tak sedar diri makin memboyot agaknya..:P

But it was ok. Duduk lepak lepak dlm rumah, watch tv, masak for my little family, tidur petang yang nikmat and play around with Ilyaas makes me happy young mummy (lagi sekali perasan muda)

Well, last week I bought him Malaysia's Flag. And since then, bila nampak iklan lagu-lagu bertemakan patriotism dkt tv, he will grab the flag, go in front of tv and try to sing and dance along with the song. So patriotic kan?!

Sekurang-kurangnya, at a very young age, he can enjoy the merdeka songs =)
When he grow a little bit matured, I will try to explain what merdeka means to us. Cause I love history, so, I will try to terapkan some of the values in him. (Dulu kecik2 I always ask my parents to stop over in musuems wherever we went for holidays at other states--> my husband describe me as boring sbb suka pi musuem)



That's how Ilyaas enjoying his merdeka holiday. Apart from the fact, he looks so lost and boring playing sorang-sorang. Since at babysitter's, he got babysitter's daughter and son to play with. Kat rumah sendiri, harapkan umi ayah dia je layankan. Sure la boring kan. Wait ya till your baby sister/brother to pop-up,nnt u can play buli with her/him. 

Btw, di kesempatan ni, saya nak ucapkan Selamat Menyambut Kemerdekaan Malaysia yang ke-55 untuk semua pembaca blog kecil-kecilan saya ini. 


Njoy the rest of your weekend =)

Published with Blogger-droid v2.0.8

No comments:

Post a Comment

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...